Rittenregistratie voor bouw -en installatie bedrijven: hoe voldoe je aan de eisen van de Belastingdienst?

Voor bedrijven in de bouw- en installatiesector is een sluitende rittenregistratie niet alleen een administratieve taak, maar ook een wettelijke verplichting. Je mag namelijk maar maximaal 500 privé kilometers rijden per voertuig in het jaar. Anders dient het bedrijf bijtelling te betalen.

De Belastingdienst stelt verschillende eisen aan het bijhouden van zakelijke en privéritten. Maar wat zijn nu de regels van de Belastingdienst omtrent bijtelling? Aan welke eisen dient de administratie te voldoen? En hoe kan je de rittenregistratie het beste registreren? Het komt allemaal aan bod in deze blog!

Waarom moet ik als bouw of installatiebedrijf een rittenregistratie bijhouden?

Met rittenregistratie houd je zowel zakelijke als privéritten nauwkeurig bij. De Belastingdienst vraagt bedrijven die geen bijtelling willen betalen om een sluitende kilometer-en rittenregistratie bij te houden.

Voor elke rit moeten de afgelegde kilometers en ritgegevens worden vastgelegd. Een sluitende rittenregistratie toont aan dat je voldoet aan de eisen van de Belastingdienst. Zo dien je een registratie bij te houden als je:

  • Rijdt in een auto van de zaak
  • Zakelijke en privé kilometers gereden worden
  • Meer dan 500 privékilometers op jaarbasis rijdt

Als deze administratie niet volledig of correct is, kan de Belastingdienst alsnog bijtelling opleggen of naheffingen sturen. Handmatig een sluitende administratie bijhouden is een tijdrovende klus en bovendien foutgevoelig.

Automatische rittenregistratie voorkomt deze problemen en zorgt ervoor dat je voldoet aan de eisen van de Belastingdienst zonder extra administratieve last.

Welke gegevens moet ik bijhouden volgens de Belastingdienst?

De volgende administratie gegevens dien je volgens de Belastingdienst bij te houden:

  • Merk van de auto
  • Type auto
  • Kenteken
  • Periode van gebruik
  • De ritgegevens

Dan vervolgens per rit:

  • Datum
  • Begin- en eindstand kilometerteller
  • Vertrek- en aankomstadres
  • De gereden route
  • Aangeven of het om een privé of zakelijke rit gaat

Let op: De Belastingdienst kan tot wel 7 jaar geleden de administratie controleren. Zorg dat je dit dus bewaard!

De voordelen van automatische rittenregistratie

Besparen van tijd
Geen handmatige invoer meer van gegevens want ritten worden automatisch geregistreerd en opgeslagen in het dashboard.

Voldoe altijd aan de wet- en regelgeving
Met een sluitend rittenoverzicht voldoe je aan de eisen van de Belastingdienst. Waardoor de risico’s op naheffingen of boetes minimaal zijn.

Overzicht over alle ritten en kilometers van het wagenpark
Real-time gegevens over gereden ritten en kilometers van alle voertuigen van het bedrijf. Eenvoudig je gegevens op één plek.

Voorkomen van fouten in de administratie
Met automatische tracking heb je altijd een objectief en sluitend overzicht van alle zakelijke en privéritten.

Besparen van kosten
Minder tijd kwijt aan administratie betekent lagere kosten. Bovendien kun je door een sluitende registratie besparen op bijtelling als voertuigen alleen zakelijk worden gebruikt.

Fleet management: meer dan alleen rittenregistratie

Naast rittenregistratie biedt fleet management software nog meer functies om je wagenpark efficiënt te beheren. Dit helpt bedrijven om kosten te verlagen, efficiënter te werken en de levensduur van voertuigen te verlengen.

GPS-tracking: Altijd real-time inzicht in de locatie van voertuigen.
Auto-onderhoud: Voorkom stilstand door tijdig onderhoud en keuringen in te plannen.
Brandstofanalyse: Monitor brandstofverbruik en voorkom onnodige kosten.

Door deze functies te combineren met automatische rittenregistratie, houd je niet alleen controle over je administratie, maar ook over je gehele wagenpark.

YesHugo: speciaal voor bouw- en installatiebedrijven

Het beheren van een wagenpark brengt veel uitdagingen met zich mee. Dit geldt natuurlijk ook voor bouw- en installatiebedrijven. Met YesHugo voldoe je altijd aan de regels van de Belastingdienst. De toegankelijke en betaalbare oplossing maakt het beheer van de werkbussen en personeelsauto’s stukken eenvoudiger. Zowel voor kleine als grote bedrijven.

YesHugo biedt verschillende opties om elk aspect van wagenparkbeheer te kunnen beheren:

  • Automatische rittenregistratie
  • Realtime voertuigtracking
  • Rijgedrag optimalisatie
  • Brandstofverbruik en onderhoud bijhouden

Of je bedrijf nu een groot wagenpark heeft of slechts enkele voertuigen. YesHugo biedt altijd de juiste tools om de kosten te reduceren en efficiënter te werken. Ontdek hoe YesHugo het beheren van je wagenpark eenvoudiger kan maken.

« Overzicht