BAM en Omexom bundelen krachten in energietransitie in Zwolle

De energietransitie vraagt om nieuwe oplossingen en goede samenwerking. Samen met Omexom breidt BAM Infra Nederland het 220KV- en 110KV-hoogspanningsstation aan de Hessenweg in Zwolle uit. Omexom ontwerpt en bouwt alle secundaire, primaire, civiele en bouwkundige onderdelen. BAM verzorgt de civiele en bouwkundige werkzaamheden. Dit betreft het betonwerk van het station, waaronder de trafocellen, spoelcellen en prefab veldfundaties. De bouw startte enkele maanden geleden, maar beide engineeringsteams werkten al een jaar eerder samen aan het ontwerp. Een complex samenspel. Door gezamenlijke inspanningen, transparante communicatie en een oplossingsgerichte houding bieden Omexon en BAM gezamenlijk de nodige uitdagingen het hoofd.

Raakvlakken

Dries Slijkhuis, lead engineer bij Omexom, vertelt: ‘De uitdaging zit met name in het ontwerp van de zogenoemde trafocel. Dit is een omhulsel van beton waarop we de transformator plaatsen. De transformator verbindt de 220kV-velden met de 110kV-velden en de spoelvelden. De werkzaamheden van alle disciplines komen hier samen. Dat zorgt voor veel raakvlakken tussen  civiele, primaire, secundaire en kabelwerkzaamheden. De kabels, het component, de besturingskasten; overal moet ruimte voor zijn. Omdat het veel tijd scheelt en degelijker is, storten we alles mee in het beton. Elk onderdeel moeten we dus op de juiste plek in het beton plaatsen en het moet precies passen. Denk aan ankers voor het ophangen van gebouw gebonden installaties, paneelkasten, de verlichting en gaten voor het doorvoeren voor kabels.’ 

Complexe afstemming

Kevin Watté, ontwerpleider bij BAM Infra Nederland, voegt daaraan toe: ‘De afstemming en de beheersing van alle raakvlakken is complex. Het vraagt om een hoge mate van precisie en afstemming. Het is cruciaal om alles goed in kaart te brengen, van kabels en componenten tot aan de besturingskasten.’

Betrokkenheid

Een nauwe samenwerking is belangrijk om die uitdagingen aan te kunnen. Slijkhuis: ‘De samenwerking met BAM is goed. Dat blijkt voor mij uit de betrokkenheid die er is binnen het project, het meedenken, de oplossingsgerichtheid en de kennis van zaken. Dat merk je in alles. De werkruimte op deze locatie is bijvoorbeeld heel beperkt. Er is gewoon nog geen ruimte voor standaardoplossingen. Dan moet je met elkaar kijken wat wel mogelijk is, zonder dat je inboet aan veiligheid. Tijdens de bouw, maar ook straks als het station klaar is en onderhouden moet worden. Je zoekt telkens naar het perfecte plaatje binnen de omstandigheden. Daarvoor moet je wel wat inspanning leveren, dat maakt het voor mij juist ontzettend leuk om aan dit project te werken.’

Open en eerlijk

Watté benadrukt het belang van communicatie: ‘De verstandhouding met Omexom is heel goed. Technisch gezien zijn we beide sterke partijen. De korte lijntjes en transparantie in de samenwerking zorgen voor een vlotte, interne besluitvorming. Ondanks de uitdagingen, zoals de strakke planning en afhankelijkheid van verschillende partijen, blijven we open en eerlijk tegenover elkaar communiceren. Daar gaat het om: communicatie, betrokkenheid en een gemeenschappelijk doel om het project succesvol af te ronden.’

Drents Overijsselse Netversterking

De vernieuwing van het station is een belangrijk onderdeel van de 'Drents Overijsselse Netversterking' (DON), een programma dat de netcongestie in de regio aanpakt en het netwerk klaarstoomt voor de toekomst. De werkzaamheden aan station Hessenweg in Zwolle vormen een cruciaal onderdeel van het programma.

Bron en foto: BAM

« Overzicht