Brunel Solar Team onthult baanbrekende zonneauto | 12-juli-2023 |
“Gaan tot uiterste om wereldbeker terug te winnen”
Ondanks eerdere overwinningen heeft het Solar Team uit Delft de afgelopen jaren met verschillende tegenslagen te maken gehad. “Tijdens onze laatste race in Australië, die plaatsvond in 2019, vloog Nuna X vlak voor de finish in brand", vertelt Lennart Hessels, teamcaptain van het huidige Brunel Solar Team. “Het team was bijna gefinisht, toen onze Belgische concurrent er met de winst vandoor ging. Alles waarop het team zich een heel jaar had gefocust ging letterlijk in vlammen op.”
Twee jaar later kwam er nog een klap. Het wereldkampioenschap van 2021, en daarmee de kans om de beker terug te winnen van het team uit Leuven, bleef vanwege Covid-19 uit. “De realiteit dat we in dat jaar opnieuw geen kans maakten op de winst heeft ons op scherp gezet. We gaan tot het uiterste om de beker dit jaar weer terug naar Delft te halen.”
Lat ieder jaar hoger
Met de wederkeer van de World Solar Challenge komt ook een moordende concurrentie. “We raceten nog nooit tegen zo veel andere teams” voegt de teamcaptain toe. “We nemen het niet alleen op tegen de wereldtitelhouders, onze zuiderburen, maar ook tegen twee andere Nederlandse teams en zo’n 30 andere teams van over de hele wereld. Zo bestaat het team uit Michigan in de V.S. uit wel 100 teamleden, versus 18 teamleden in ons team. Het Japanse team presteert ook ieder jaar beter en wellicht staan zij na vier jaar wel met een splinternieuw concept aan de startlijn. Zo komt de lat ieder jaar hoger te liggen.”
Ondanks alle concurrentie focussen de studenten van de TU Delft zich op hun eigen race. “Onze oud-teamcoach Wubbo Ockels zei toen hij begon: ‘Ik doe alleen mee als we gaan winnen’. Dat is precies het motto wat we nu nog steeds nastreven”, voegt Hessels toe.
Samenspel innovaties en strategie
In het zonneracen gaat het erom dat alle verschillende disciplines samenwerken en dat de technische innovaties goed op elkaar aansluiten. “Dat lukt alleen door als team een gezamenlijke focus te hebben op het samenspel van alle geïnnoveerde onderdelen en de uiteindelijke strategie tijdens de race”, aldus Lennart Hessels.
“We hebben toegang tot gloednieuwe technologieën die soms nog niet eens commercieel beschikbaar zijn. Dat brengt natuurlijk de nodige uitdagingen met zich mee, maar het kan ook lonen. Zo is onze accu bijna 50% energiedichter dan afgelopen jaar, waardoor we flink meer energie kunnen opslaan met hetzelfde gewicht. Ook bestaat ons zonnepaneel dit jaar uit meerdere laagjes van materialen, die ervoor zorgen dat het zonlicht in de cellen kan weerkaatsen en waarmee we de efficiëntie verhogen. Door de cellen ook deels te overlappen, kunnen we nog meer energie per vierkante meter opwekken. Als we door al deze innovaties telkens een beetje winst weten te pakken, worden we wereldkampioen.”
Het team zal Nuna 12 nu voor een langere periode gaan testen, in aanloop naar de start van de Bridgestone World Solar Challenge op 22 oktober in Australië. Hierbij racen meer dan 30 teams in hun zelfgebouwde zonneauto in 5 dagen ruim 3000 kilometer door de woestijn van Darwin (in het noorden) naar Adelaide (in het zuiden). Het doel is om in zo min mogelijk tijd over de finish te komen.
Bron en foto: Brunel Solar Team
« Overzicht