Slimste bedrijf van Nederland | 03-december-2010 |
JAZO Zevenaar tijdens de energiedag van MKB Krachtcentrale verkozen tot ‘Slimste bedrijf van Nederland’.
Met 54% van de stemmen is JAZO door ondernemers in het midden- en kleinbedrijf tot winnaar uitgeroepen.
Het 50-jarige bedrijf, is gespecialiseerd in de toegang en ventilatie van techniekruimten.
Innovatie van onderop
Hoe JAZO Zevenaar naar een oplossing zocht, is een mooi voorbeeld van waar de MKB Krachtcentrale voor staat: innovatie van onderop. Het doel leek eenvoudig: het team van 15 technisch tekenaars efficiënter laten werken. In plaats van zelf de oplossing te bedenken, ging manager engineering Pascal Bos er samen met zijn team voor zitten. Bij het oplossen van het probleem ging het team uit van het eigen vakmanschap en de eigen denkkracht.
Innovatieadviseur Caroline Rijnbeek van Syntens stelde hen de vraag: als je twee keer zo veel werk als normaal zou hebben, welke werkzaamheden zouden dan als eerste afvallen? Deze vraag dwong de deelnemers na te denken over oplossingen die echt zoden aan de dijk zetten in plaats van de kaasschaafmethode. Gaandeweg de brainstorm werden de ideeën steeds concreter. Caroline stimuleerde het team bij het bedenken van oplossingen uit te gaan van je sterke kanten.
Inmiddels is het zeer duidelijk dat de interne kennis binnen het bedrijf van enorme waarde is. Multidisciplinair wordt er naar oplossingen gezocht. Innovatie van onderop werkt alleen door alle betrokken in het proces te betrekken, van de eerste tot de laatste stap.
Hechter
Manager Pascal heeft gemerkt dat zijn team, door samen het verandertraject te doorlopen, hechter is gaan samenwerken. Samen een oplossing zoeken werkt beter dan te vragen naar individuele meningen.
« Nieuws overzicht