Fermacell gipsvezel wandplaten toegepast in multifunctionele studentenhuisvesting

Uniek: unitgebouw van 5 bouwlagen zonder externe staalconstructies is 90 min. brandwerend.

Voor studentencomplex Ravel Residence aan de Amsterdamse Zuidas zijn Fermacell gipsvezel wandplaten toegepast om een brandwerendheid van 90 min. voor de hoofddraagconstructie te bereiken.

Extra brandwerende stevigheid

Het complex is opgebouwd uit 800 modulaire prefab woningen. Deze worden niet - zoals gebruikelijk is- tot 3 lagen, maar tot 5 bouwlagen opgestapeld. Dit brengt extra uitdagingen met zich mee op gebied van stabiliteit en brandveiligheid. Bij dergelijke hoge unitbouw zijn doorgaans externe staalconstructies nodig om voor extra stevigheid te zorgen. Bijzonder in dit project is dat elke unit een op zichzelf staande constructie vormt. Daarnaast stelt het Bouwbesluit dat de hoofddraagconstructie van het studentencomplex 90 minuten brandwerend moet zijn.

WBDBO 60 minuten

De scheidingswand van de woningen moet een WBDBO (weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag) hebben van 60 minuten. Dit wordt behaald dankzij de wandconstructie die is opgebouwd met Fermacell gipsvezel wandplaten van 12,5 millimeter dik. Deze platen zijn geclassificeerd als ‘niet brandbaar’ en vallen binnen brandklasse A2-s1d0. Het gips in de wandplaten zorgt in geval van brand voor koeling van de constructieopbouw. Tussen de wandplaten bevinden zich houten regels, opgevuld met steenwol, met in het midden een spouw.

Expertise en advies

Fermacell heeft deze opbouw van de scheidingsconstructie in het voortraject geadviseerd. De berekeningen en rapportages zijn door onafhankelijk adviesbureau Peutz onderzocht en bevestigd. ‘De technische expertise was voor ons een reden om met Fermacell in zee te gaan,’ aldus Jaap de Keizer van Jan Snel. ‘Ook wat betreft de brandveiligheid van de hoofddraagconstructie heeft Fermacell advies gegeven, bijvoorbeeld over hoe de hoek bij kolommen afgewerkt en afgedicht moest worden.’

Geluidsisolatie

Het studentencomplex staat in Amsterdam langs de A10. Om het geluid van de verkeersdrukte te verzachten, is voor de betreffende zijde een ‘dove gevel’ ontworpen. Aan de binnenzijde zijn bovendien 3 lagen Fermacell gipsvezel wandplaten toegepast om extra massa te creëren om bij te dragen aan een hogere geluidisolatie.

« Nieuws overzicht