Colt zorgt voor brandveilige spoortunnel en ondergronds station Delft

Veiligheid basis voor spoortunnel en ondergronds station Delft.

De bouw van de 2,3 kilometer lange spoortunnel, het ondergrondse station en de naastgelegen parkeergarage door Combinatie Crommelijn Delft ligt al weer een tijdje achter ons.

De tunnel is uitvoerig getest en inmiddels rijden de treinen door de tunnel.
Colt International leverde het volledige Rookbeheersingssysteem, de brandwerende rolluiken voor het afsluiten van de drukontlatingspaden en een programma voor de tunnelventilatie gevoeligheidsanalyse.

Computational Fluid Dynamics

De bouwcombinatie Combinatie Crommeliijn bouwde in opdracht van ProRail een spoortunnel bestaande uit 2 tunnelbuizen, die elk afzonderlijk ruimte bieden aan twee sporen. Eén spoor voor het reguliere treinverkeer en een tweede spoor voor hulpdiensten. Dit om in geval van nood de veiligheid van de passagiers te garanderen. De eerste tunnelbuis is inmiddels operationeel terwijl de tweede buis in ruwbouw aangelegd is om op termijn 4 sporen te kunnen gebruiken. Het bestaande station is vervangen door een nieuw ondergronds station.

 
Colt International heeft het basisontwerp voor de brandventilatie van Grontmij verder uitgewerkt met behulp van Computational Fluid Dynamics (CFD) techniek en het volledige systeem geïnstalleerd.

Brandventilatie in het groot

Het door Colt geplaatste Rookbeheersingssysteem bestaat uit tunnelventilatie, rook- en warmteafvoer (RWA) op het station, overdruksystemen en brandwerende rolluiken. Op het hoogste niveau van het nieuwe ondergrondse station werd een betonnen kanaalstelsel gestort voorzien van gaten voor de luchtafzuiging.

 
Colt plaatste aan de uiteinden van dit stelsel ventilatoren en geluidscoulissen. In de tunnels zelf werden tunnelventilatoren geplaatst. Daarnaast installeerde Colt de brandwerende rolluiken voor het afsluiten van de drukontlatingspaden en de overdruksystemen in de vluchttrappenhuizen.

Tunnelventilatie gevoeligheidsanalyse

Speciaal voor dit project heeft Colt een programma ontworpen waarmee een gevoeligheidsanalyse van de tunnelventilatie uitgevoerd kan worden. Het programma is zo ontworpen dat ProRail er in de toekomst zelf mee kan werken en zo kan inschatten wat er in de tunnel met de luchtstroming gebeurt bij een aanpassing of bij calamiteiten.

 

« Nieuws overzicht