80 jaar ‘bouwen aan een duurzaam (t)huis’

In 2017 viert Deceuninck, marktleider in kunststof oplossingen voor ramen en deuren, gevels en dakrandoverstekken, interieur- en tuinoplossingen, zijn 80ste verjaardag.

Het Belgische bedrijf viert 80 jaar ‘Bouwen aan een duurzaam (t)huis’ door zich resoluut te focussen op innovatie, ecologie en design. Bernard Vanderper, directeur Noordwest-Europa bij Deceuninck, legt uit.


Disruptief innoveren 

Bernard Vanderper: “Deceuninck heeft één duidelijk doel voor ogen: Building a sustainable home, ‘een (t)huis’ dat energiezuiniger is om in te wonen en aantrekkelijker om naar te kijken. Dit doet Deceuninck door continu te innoveren. Disruptie staat hierbij centraal. De productoplossingen die Deceuninck aanbiedt, zijn toekomstbestendige (‘futureproof’) technologische innovaties die veelal niet te vergelijken zijn met bestaande systemen of concepten uit het verleden.


Nemen we als voorbeeld onze unieke Linktrusion®-technologie. Als trendsetter streven we hiermee niet uitsluitend naar smallere aanzichtbreedtes die zich vertalen in meer zicht naar buiten en meer licht naar binnen, maar tegelijk – en bovenal – naar uitstekende thermische prestaties. Met onze disruptieve innovaties bieden we onze eindklanten, bouwers en verbouwers toonbeelden van duurzaamheid in de breedste zin van het woord. We geven hen bouw- en verbouwoplossingen waarmee ze vandaag al beantwoorden aan de verplichtingen van morgen. Daarnaast zijn we ervan overtuigd dat onze innovatiestrategie voor professionals uit de bouw en alle andere betrokken partijen een belangrijke ‘differentiator’ en krachtige hefboom vormt om zich duidelijk te onderscheiden en obstakels om te buigen tot kansen.”  


Innovatie, ecologie en design

“Bij het bepalen van de strategie van Deceuninck hebben we drie drijfveren gedefinieerd”, legt Bernard Vanderper uit. “Onze eerste motivatie is innoveren. Hybride oplossingen met materialen op basis van kunststof en composiet zijn hier een voorbeeld van. We zijn continu op zoek naar innovatieve oplossingen voor onze 4 productcategorieën ‘Ramen & Deuren’, ‘Tuintoepassingen’, ‘Dak & Gevel’ en ‘Interieurtoepassingen’. Met ‘Ventilatie & Zonwering’ kwam er onlangs een vijfde toepassingsgebied bij. Tegelijkertijd hebben we oog voor de ergonomie. Onze producten zijn niet alleen gemakkelijk te produceren, maar ook eenvoudig te installeren en te onderhouden.


Een tweede drijfveer is ecologie. Een uiterst belangrijk model hiervoor is ‘Total Cost of Ownership’. We creëren producten die optimaal isoleren, een lange levensduur hebben en weinig onderhoud vergen. Vanzelfsprekend produceren we de Deceuninck-producten met een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk. Aan het einde van hun levenscyclus kunnen ze telkens opnieuw volledig gerecycled worden.


Onze derde drijfveer is design. We besteden veel aandacht aan een tijdloze, strakke en elegante vormgeving en belijning enerzijds en de kleuren anderzijds. Onze coating-veredelingstechnieken Decoroc en Aluroc zijn op elkaar afgestemd en beide extreem duurzaam. Hun mat satijnen look blijft een streling voor het oog.” 


Lokaal partnership

Deceuninck is marktleider in de Benelux; wereldwijd behoort het bedrijf tot de top-3. “Maar dat betekent niet dat we op onze lauweren rusten”, zegt Bernard Vanderper. “Elk jaar zorgen we voor nieuwe klanten en streven we naar een stijging van ons marktaandeel. We doen dit door constant te focussen op innovaties, kwaliteit en een uitstekende klantenservice. 


Vandaag reiken de verwachtingen van eindgebruikers verder dan alleen design en ecologie. Aandacht voor veiligheid en milieu weegt steeds zwaarder in alle facetten van het bouwproces. Door verder disruptief te innoveren, beschermen we de eindgebruiker tegen inbraak en hogere energiekosten.

Ook voor onze professionele partners willen we een innovatieve partij zijn. We gaan geen enkele bouwgerelateerde of maatschappelijke uitdaging uit de weg. Zo beschermen we samen hun toekomst. 


Futureproof

“Om de volgende 80 jaar even goed te kunnen ‘Bouwen aan een duurzaam (t)huis’ is een goede samenwerking en een continue uitwisseling van ervaringen tussen Deceuninck en alle betrokken partijen onontbeerlijk”, aldus Vanderper. “Zo sluiten onze innovaties nauw aan bij de steeds sneller wijzigende marktbehoeftes. In dit jubileumjaar willen we de banden met al onze partners daarom zo goed mogelijk aanhalen om ook in 2017 zo optimaal mogelijke win-winsituaties te creëren.


 

« Nieuws overzicht