Akoestiek in scholen van wezenlijk belang | 06-maart-2017 |
Of het nu om een klaslokaal, een kantine of gymzaal gaat: een goede verstaanbaarheid is essentieel in het onderwijs.
Te veel geluid heeft invloed op de prestaties van zowel leerkrachten als leerlingen. Bovendien kan een slechte akoestiek in scholen gezondheidsklachten als vermoeidheid, stemproblemen of stres veroorzaken.
Ferdinand ter Haar is centrale directeur van meer dan twintig scholen in onder andere de gemeenten Geldermalsen en Neerrijnen. Vandaag spreekt hij op de openbare school, het OBS Koning Willem Alexander in Haaften, over het belang van akoestiek. Volgens Ter Haar draagt de akoestiek in scholen bij aan een stuk welbevinden voor zowel leerlingen als leerkrachten: “Als de akoestiek niet goed is in een schoolgebouw dan is het gewoon onprettig om daar te zijn. De geluiden zijn te schel en te hard. Het is prettiger om in een wat meer gedempt lokaal te werken. Kinderen kunnen zich dan beter concentreren op hun werk en de leerkracht kan zich beter verstaanbaar maken.”
Frisse scholen
Er is geen wettelijke norm of beleid over akoestiek in onderwijsgebouwen. Wel zijn er een aantal richtlijnen die gehanteerd worden. Ter Haar: “Er is een initiatief gestart vanuit de overheid: ‘Frisse Scholen’. Waarin aandacht wordt gevraagd voor al datgene dat bijdraagt aan het goed zijn in een school. Akoestiek maakt daar een onderdeel van uit.”
Akoestische problemen
Ter Haar houdt zich dan ook bezig met de verbetering van de akoestiek in het onderwijs: “Met name in oude gebouwen hebben we veel problemen met het geluid. Door de hoge lokalen, grote hallen en het harde materiaalgebruik weerkaatst het geluid ook nog eens. We hebben dat geprobeerd op te lossen door vloerbedekking te leggen, planten te plaatsen en wandkleden op te hangen. Ook hebben we de plafonds verlaagd. Het blijkt dat daar veel geluid door geabsorbeerd wordt. Als gevolg nam de kwaliteit van de akoestiek toe en daarmee ook het welbevinden van de leerlingen.”
Ruimte-akoestiek
Iedere ruimte binnen een onderwijsgebouw heeft zo zijn eigen specifieke wensen als het gaat om ruimteakoestiek. Ter Haar: “We hebben in het onderwijs natuurlijk veel ruimtes. Natuurlijk de klaslokalen, maar je hebt ook de centrale hallen die moeilijk te beheersen zijn qua geluid. Daarnaast heb je de gymzalen, muzieklokalen en technieklokalen. In al deze ruimtes wordt op verschillende manieren geluid gemaakt, maar wel zodanig dat het niet verstorend mag zijn voor het lokaal ernaast.”
Akoestiek van wezenlijk belang
Op de vraag hoe het akoestisch comfort in een ruimte het onderwijs kan verbeteren antwoordt Ter Haar: “Het blijkt wel weer dat akoestiek echt van belang is. En dat betekent dat je goed moet nadenken over: wat hoor ik hier?” Ter Haar wijst naar de hal waar hij momenteel staat: “Hier klinkt het bijvoorbeeld hol. Is dat bevorderlijk voor het werk van de leerkracht? Is het fijn voor de leerling die zich moet concentreren op een taak? Het dempen van geluid is echt van wezenlijk belang om je goed te kunnen concentreren op je werk.”