Te warme klaslokalen funest voor concentratie en goeie prestaties | 01-juni-2017 |
Een gezond en comfortabel klaslokaal: een voorrecht voor iedere leerling
Nog even en het schooljaar is alweer uit. Maar vooraleer de schoolpoorten achter zich dicht te zwaaien, wachten leerlingen en leraars nog een pittige maand. Zeker met de examens en proefwerken in het achterhoofd is het momenteel namelijk vooral kwestie om in de klas het hoofd letterlijk en figuurlijk koel te kunnen houden. Helaas is dat in veel scholen niet evident en loert – in klassen met vaak ruim over de 20 leerlingen – oververhitting om de hoek.
Gezond binnenklimaat in klaslokalen? Meer utopie dan realiteit
Laat ons niet om de hete brij heen draaien: steeds meer klaslokalen in onze scholen zijn overbevolkt. Bovendien zijn heel wat van die lokalen zijn niet voorzien van een (goed werkend of goed onderhouden) ventilatiesysteem, en krijgt de zon vaak vrij spel op de grote ramen waardoor het er al snel opwarmt. Het hoeft dan ook geen betoog dat het binnenklimaat er alles behalve gezond, laat staan comfortabel is. Nochtans loont het zeker de moeite om daar even bij stil te staan, als je weet dat in heel Europa tijdens een schooljaar ruim 100 miljoen leerlingen en studenten onder de 28 jaar tot 1/3 van hun tijd op school doorbrengen. En dan hadden we het nog niet over de leraren.
Klachten leiden onvermijdelijk tot verminderde prestaties
Dat het in een te warme klas met slechte binnenluchtkwaliteit niet aangenaam vertoeven is, is een open deur intrappen. De oorzaak van klachten als hoofdpijn, sufheid en zelfs ademhalings- en concentratiestoornissen is vaak daar te zoeken. En dat kan verregaande gevolgen hebben voor leerlingen. Zich concentreren wordt moeilijker naarmate de dag vordert en de klas meer opwarmt, en dus zullen op termijn ook hun prestaties daar onvermijdelijk onder lijden. Met heel wat proefwerken, examens en toetsen in het verschiet, is dit allerminst een leuke gedachte.
Oververhitting steeds groter probleem
De bedenkelijk kwaliteit van de binnenlucht (waarvan een te hoog CO2-gehalte vaak mee aan de basis ligt) even buiten beschouwing gelaten, is in deze periode van het jaar in heel wat klaslokalen vooral ook de binnentemperatuur één van de hoofdoorzaken van die klachten. Hoe hoger die op warme dagen oploopt in de klas, hoe funester voor de leerlingen, hun concentratievermogen én hun resultaten. Ramen openzetten is op warme dagen geen optie. Actieve koeling (airco) kan wel soelaas bieden, maar betekent – met het stijgend aantal warme dagen per jaar dat we de laatste tijd waarnemen – vaak een flinke meerkost op de energiefactuur.
Hoe groter de raamoppervlakken, hoe intenser het zonlicht binnenkomt. In de winter en de tussenseizoenen is dat absoluut aangenaam, maar op warme lente- en (na)zomerdagen is dit hoe dan ook te vermijden. Zeker in nieuwe schoolgebouwen die goed geïsoleerd en luchtdicht afgewerkt zijn, kan de warmte die binnen zit, niet meer opnieuw naar buiten. Resultaat: een klaslokaal wordt in de laatste weken van het schooljaar al snel een sauna.
Hou de zon tegen nog voor die het glas bereikt
Een even efficiënte als logische oplossing is om het binnenvallend zonlicht tegen te houden nog voor dat de kans krijgt om de klas via het glas binnen te geraken. Dynamische buitendoekzonwering is daarvoor perfect geschikt aangezien die toelaat om in de winter toch nog van de gratis zonnewarmte te kunnen blijven genieten én het zicht naar buiten ook met de screens naar beneden behouden blijft. Het effect in de zomer is niet te ontkennen: de binnentemperatuur loopt heel wat minder hoog op en bovendien is er niet langer sprake van vervelende reflecties op schermen of een verkleurend interieur. Nu doekzonwering op vlak van windvastheid nog weinig geheimen kent en bovendien steeds grotere glasoppervlakken kan coveren, is het lang niet enkel een residentiële oplossing. Ook scholen, klaslokalen en vooral … leerlingen en leraars hebben er alle baat bij.