Wegdekverwarming | 11-januari-2017 |
Met wegdekverwarming blijven we ook bij sneeuw 100% in bedrijf
Bij ijzel en sneeuw kan wegdekverwarming een groot verschil maken bij het laten doorgaan van dagelijks verkeer op opritten en afritten, parkeergarages, loading docks, trappen, helicopterplatforms, bruggen, entrees en looppaden. In het bedrijfsleven is vooral de continuïteit van belang, in het verkeer staat de veiligheid voorop en in privésituaties kiest men vaak vanwege comfort voor wegdekverwarming.
Elektrisch
Wegdekverwarming wordt door meerdere partijen aangeboden, maar is altijd gebaseerd op elektrische vloerverwarming. Afhankelijk van de leverancier en de situatie wordt wegdekverwarming met losse kabels of met matten opgelost. De elektrische vermogens kunnen per product en situatie behoorlijk verschillen, van 25 tot 3.400 W/m2. De maximale schoktemperatuur die de kabels kunnen hebben, liggen wel dicht bij elkaar. Die valt meestal tussen 235-250 ºC, maar dat slechts voor korte duur. Continutemperaturen liggen tussen 65 en 100 ºC.
Wegdekafwerking
De wegdekafwerking kan een groot verschil maken in de benodigde capaciteit van de kabels of matten. Leveranciers hebben veelal systemen ontwikkeld die zich toespitsen op asfalt, beton, klinkers of coating. Maar ook in bestaande situaties kan eventueel nog wegdekverwarming worden aangelegd, door met een diamantzaag sleuven te slijpen, waar de kabels in worden verwerkt.
Regelapparatuur
De meest wegdekverwarmingsystemen worden door fabrikanten compleet met regelapparatuur aangeboden. Schakelkasten, thermostaten en sensoren zorgen voor een optimale sturing. De sensoren meten temperatuur in combinatie met vocht, zodat de thermostaat zeer nauwkeurig het systeem kan inschakelen.
Meer informatie
>> Leveranciers van wegdekverwarming op NBD-Online
>> Lees meer over elektrische vloerverwarming
>> Terug naar Themapagina Verwarming
« Nieuws overzicht