Isokorf onderbreekt staal in Fenixloods

Koudebrugonderbreking essentieel bij staal-op-staal verbindingen

Vooral bij een staal op staal verbinding is een koudebrugonderbreking essentieel, zegt projectmanager en bouwtechnoloog Robert Platje van Mei architects and planners. Bij de transformatie van de Fenixloods in Rotterdam zijn daarom Schöck Isokorf® verankeringen toegepast voor de stalen consoles in de in het oog springende stalen overgangsconstructie.

Fenixloods 1 is een grootschalig transformatieproject in de Rotterdamse wijk Katendrecht. Op de bestaande loods realiseert Heijmans Woningbouw 212 vrij indeelbare loftappartementen. Op deze mooie locatie in de stad krijgen de appartementen ruime balkons van 2,5 meter diep, die rondom het hele appartementencomplex lopen.

Tafelconstructie

De nieuwe bovenbouw is uitgevoerd in tunnelgietbouw. Deze betonnen bovenbouw heeft is gebouwd op een zware stalen tafelconstructie, die constructief volledig los gehouden is van de bestaande bebouwing. “Er zit een halve Eiffeltoren aan staal in, heeft eens iemand uitgerekend”, zegt Robert Platje van Mei architects and planners. Stalen kolommen van 15 meter lang ‘prikken’ door de bestaande loods heen en zijn gefundeerd op nieuwe zware poeren, die precies tussen de bestaande poeren gesitueerd zijn.

Staal beeldbepalend

Tussen de bestaande loods en de betonnen bovenbouw is een ‘incisielaag’ gecreëerd. In deze overgangslaag bevinden zich de stalen vakwerken van de tafelconstructie. Deze zware vakwerken blijven zichtbaar in de appartementen die in deze extra hoge bouwlaag worden gerealiseerd. Ook van buitenaf is de staalconstructie in de gevel beeldbepalend voor deze laag. Bij de langsgevels staan de vakwerken net binnen de glazen gevel; bij de kopgevels zijn uitkragende schoren buiten de gevel geplaatst als extra opvallend element.

Consoles door transparante gevel

De ‘incisielaag’ heeft een transparante gevel met een sterke verticale geleding in de aluminium profielen. Door deze gevel heen steken de consoles die de balkons van de bovenliggende bouwlaag dragen. Mei architects and planners heeft gekozen voor stalen consoles, die architectonisch vorm gegeven zijn en samengesteld zijn uit plaatstaal.

Thermisch onderbroken

Voor de verbinding van de stalen consoles met de achterliggende staalconstructie zijn Isokorf® KST verankeringen gebruikt. “De thermische ontkoppeling van binnen en buiten is bij deze staalverbinding vanuit bouwfysisch oogpunt wel heel belangrijk. Het onderbreekt de koudebrug en voorkomt condensvorming”, zegt Platje. “De keuze viel al heel snel op Isokorf® als meest geëigende oplossing hiervoor. Staalbouwer CSM kon deze oplossing ook goed implementeren.” De Isokorf® KST van Schöck is een constructief hoogwaardige verankering voor staal op staal met onderbreking van de koudebrug. De isolatiedikte in de Isokorf® KST bedraagt 80 mm en de draadeinden zijn van RVS, dat een veel lagere thermische geleiding heeft dan staal.

Brandveilig

De consoles waren kritisch vanwege brandveiligheid doordat de bovenliggende balkons deel uitmaken van de vluchtroute. Dat betekent dat deze balkons en de draagconstructie daarvan een brandwerendheid moeten hebben van 30 minuten. De berekeningen hiervoor zijn uitgevoerd door adviesbureau LBP | Sight. Emiel van Wassenaar van LBP | Sight: “We hebben gekeken naar de grootte van de uitslaande vlam in combinatie met de temperatuur. Daaruit berekenen we welke temperatuur het staal heeft na 30 minuten. Die moet onder de kritische temperatuur blijven waarbij het staal gaat vloeien bij de belasting die de constructeur heeft berekend. Kritisch was vooral het staal van de console. De toegepaste Isokorf® elementen liggen in het gevelvlak achter een koof. Deze verbinding was daardoor minder kritisch.”

Achter zetwerk

De Schöck Isokorf® KST is aan het oog onttrokken door zetwerk, dat een horizontale balk vormt aan de bovenzijde van de glazen puien. “De ruimte achter dit zetwerk hebben we ook gebruikt om de hemelwaterafvoeren van de balkons te verslepen”, zegt Platje.

Fenixloods 1 wordt naar verwachting rond de zomer opgeleverd. De bouw ging in december 2015 van start met de renovatie van de bestaande loods, waarna Heijmans Woningbouw in november 2017 kon starten met de bovenbouw. ABT was betrokken als constructieadviseur.

« Nieuws overzicht