Hunter Douglas Architectural creëert een complex plafond voor Qatar Metro

Een van 's werelds meest geavanceerde rail transit systeem

Wanneer het de ambitie is om een van 's werelds meest geavanceerde rail transit systeem te bouwen, zijn compromissen niet mogelijk. Toen de regering van Qatar een diversificatie- en moderniseringsprogramma van 130 miljard euro aankondigde, met als eerste fase de ontwikkeling van het metronetwerk van Doha, was Hunter Douglas Architectural vereerd om hierbij betrokken te zijn.

“Vaulted Spaces”

Het station, ontworpen door UNStudio, heet “Vaulted Spaces” en het gedurfde ontwerp weerspiegelt de historische islamitische architectuur. De architecten, die de traditionele ‘Qatari’ architectuur herinterpreteren, ontwierpen een ruimte die het erfgoed van het land verbindt met zijn toekomst als een innovatieve, welvarende staat. De buitenkant van het station is opgebouwd uit goudkleurig zandsteen, terwijl de binnenkant glinstert met een parelmoerachtige glans. Deze prachtige ontwerpen en paletkeuzes werden aangevuld met een complex, op maat gemaakt Hunter Douglas Architectural plafond.

Ontwikkelen van een bloemontwerp

De “Petal Ceiling” was een belangrijk onderdeel van het uitgebreide UNStudio Design Manual en Hunter Douglas Architectural werd uitgedaagd om een bloemontwerp te ontwikkelen met verschillende bloembladvormen die een opvallend, modulair plafond moesten vormen, geïnstalleerd boven de gewelfde pilaren in de stations. Om duurzaamheid, toegankelijkheid en onderhoudsvriendelijkheid te garanderen, veranderde Hunter Douglas het originele GRG (Glassfibre Reinforced Gypsum) ontwerp in een volledig metalen plafondontwerp.

“Plafonds zijn meer dan functioneel; als ze mooi zijn ontworpen, zijn ze ook een integraal onderdeel van de gehele ruimte. Ze spelen een belangrijke rol in het gebouw en het interieurontwerp omdat ze geluid kunnen absorberen, en door lichtreflectie ook bijdragen aan een optimale verlichting wat een veel gezonder binnenklimaat oplevert.”

Een oplossing met één systeem

Het oorspronkelijke architecturale ontwerp bestond uit vier verschillende bloembladafmetingen, waardoor er 14 verschillende bloemontwerpen gemaakt konden worden, wat uiteindelijk werd gereduceerd tot drie verschillende modules. “Het ontwerp voor het plafond van de metro van Doha was complex en de engineering van het systeem moest de onderdelen op elkaar afstemmen om een oplossing met één systeem mogelijk te maken. Dit werd bereikt met het ontwerp van het ophangsysteem, waarin elk item geprefabriceerd werd en het systeem op de bouw geassembleerd en geïnstalleerd kon worden als een puzzel, zonder onderbrekingen en met de garantie van een 100% eindresultaat conform de tekening”, aldus Michiel Langeveld, Research & Development Manager bij Hunter Douglas Architectural.

Constructie op basis van een gelijkzijdige driehoek

In samenwerking met toeleveranciers, heeft Hunter Douglas een constructie ontworpen op basis van een gelijkzijdige driehoek. Cruciaal is dat elke sectie zo is ontworpen dat deze eenvoudig en tegen minimale kosten kan worden getransporteerd. Omdat er op de bouwplaats geen aanpassingen nodig waren, konden de secties hier snel worden geïnstalleerd. Het ontwerp bestaat uit een diepgetrokken bloembladframe (petal frame) van 1 mm staal met een middenveld van een 15 mm honingraat sandwichpaneel van 2,5 meter lang. Deze panelen zijn extreem vlak door hun opbouw en akoestisch door de perforaties. Ze bestaan uit vier lagen: geperforeerd aluminium met microperforaties; aluminium honingraat; geperforeerde aluminium achterwand en een akoestische vlies op de achterzijde. De diepgetrokken delen van het bloembladframe vormen samen met de driehoekige achterconstructie de basis voor de honingraatpanelen die met torsieveren zijn afgehangen. Door dit torsieveersysteem kunnen de panelen tijdens de installatie gemakkelijk op de juiste positie in het frame worden gebracht en blijft het plenum ook volledig toegankelijk voor onderhoudsdoeleinden. De veiligheid stond bovenaan de lijst van eisen en resulteerde in een sterke duurzame oplossing met een hoge akoestische NRC-classificatie van 0,85 en een brandwerendheidsclassificatie SBI A2 S1 D0 / ASTM klasse A.

Samenwerking en ondersteuning

Dit project was niet mogelijk geweest zonder de samenwerking met en ondersteuning van onze partner sinds vele jaren in Qatar, Imar Trading. Samen maakten we het mogelijk om dit unieke project te ontwerpen, produceren en realiseren. Wanneer het metronetwerk af is, zal dit het primaire transportsysteem zijn in groot Doha. De eerste fase bestaat uit 37 stations en 3 lijnen, met plannen voor nog 2 lijnen en 60 stations.

« Nieuws overzicht

NBD-Online gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie