Interactief museum laat selfie liefhebbers ‘shinen’ in eigen social media experience | 25-maart-2021 |
Youseum in Amsterdam optimaliseert unieke themaruimtes met kleurrijke, akoestische wand- en plafond-oplossingen van Rockfon
In een voormalig kantoorpand aan de Amstel in Amsterdam is het interactief museum Youseum gecreëerd, waar de bezoeker tijdens een anderhalf uur durende tour zelf het kunstobject is. Hier kun je de mooiste en vetste selfies maken in een bijzondere, kleurrijke ambiance om deze vervolgens te delen op je eigen Facebook- of Instagram account. De vijftien samengestelde ruimtes met circa 25 interactieve kunst- en lichtinstallaties in het Youseum hebben ieder een eigen thema. Zo kun je schitteren in de grootste ‘infinity room’ van Nederland en voel je je rijk in ‘The Money Room’, zwemmend tussen stapels geld van ‘The International Bank of You’. In verschillende themaruimtes zijn akoestische systemen van Rockfon toegepast, voorzien van de nieuwe kleuren van het Rockfon Color-all® assortiment, om elke ruimte een unieke uitstraling te geven.
Social media feed
Het voormalige kantoorpand aan de Weesperzijde in Amsterdam, waar Youseum in 2019 zijn deuren opende, bleek een ideaal object voor het concept dat Koen Derks en Joep Heusschen ontwikkelden voor een social media experience. “We hebben ruimtes gecreëerd waarin mensen vette foto’s maken en in een zee van likes duiken, je reist door een wereld van kunst, social media en persoonlijke identiteit”, zegt Heusschen. “Youseum is meer dan een mooi plaatje, het vertelt ook een verhaal. Het draait in het Youseum om jou persoonlijk. Je bent je eigen kunstwerk tegen een prachtige achtergrond.” Heusschen legt uit wat de achterliggende gedachte van het Youseum is. “We dagen je uit om kritisch na te denken over het belang van jezelf als stralend middelpunt van je eigen social media feed”, zegt Heusschen. In 2020 werd de hulp van Rockfon ingeschakeld om de akoestiek en esthetiek van de themaruimtes verder te verbeteren met behulp van akoestische wand- en plafondpanelen. “Rockfon voegt aan het Youseum een diepere laag toe door de manier waarop de bezoekers deze ruimtes ervaren. De kleurbeleving in deze ruimtes wordt intensiever door de akoestische beleving. De optimale akoestiek creëert een aangename en prettige sfeer. Storende lawaaifactoren vallen weg, waardoor je alles in de ruimte goed in je op kunt nemen. Galm veroorzaakt onrust en chaos. Goede akoestiek zorgt voor rust en ontspanning”, zegt Heusschen. “Daarnaast is het bijzondere aan deze oplossingen dat ze volledig opgaan in de kleurrijke ambiance van de ruimtes.”
Het effect van akoestiek en kleur
In de verschillende themakamers hangen de sfeer en identiteit van de ruimte sterk af van licht, kleur en akoestiek. Sven van Ool, UX Designer bij Rockfon, legt uit dat naast kleur, ook akoestiek de beleving bepaalt van een social media experience. “In de verschillende ruimtes van het Youseum zijn akoestische wand- en plafondpanelen van Rockfon toegepast, zoals Rockfon® Universal™ Baffles en Rockfon® Eclipse™”, vertelt Van Ool. Deze panelen zijn voorzien van de nieuwste kleuren van het Rockfon Color-all assortiment, dat in februari dit jaar op de markt is gebracht. De nieuwe kleuren van dit vernieuwde kleurengamma, zoals Storm, Coral, Sage en Eucalyptus, geven elke themaruimte van het Youseum een unieke eigen uitstraling zonder kleurconcessies. “Het nieuwe kleurenassortiment is in samenwerking met externe kleurenexperts tot stand gekomen”, zegt Van Ool. “Voor de blauwe plafonds in de ‘Boat Room’, die zijn toegepast met Color-all kleur Azure, is een bijpassend mat ophangsysteem ontwikkeld om een zoveel mogelijk monolithische uitstraling te realiseren”, zegt Van Ool. Dit nieuwe, matte ophangsysteem is nu ook standaard beschikbaar in alle kleuren van het nieuwe kleurenassortiment. In de entree van het museum hangen aan het plafond de nieuwe Rockfon Eclipse-eilanden. Deze hebben de vorm van spiegelende, cirkelvormige eilanden met een flip-flop effect. “De kleur verandert als je erlangs loopt.” Van Ool legt uit dat dit innovatieve systeem nog in ontwikkeling is en als pilot in het Youseum hangt. “Hier komt dit esthetische, futuristisch ogende kleinschalige systeem prima tot zijn recht”, geeft Van Ool aan. Bij het Youseum heeft de kleurbeleving een puur esthetisch doel. De verschillende kleuren van de systemen zijn afgestemd op het thema van de ruimte. Daarnaast zorgen de akoestische eigenschappen van de Rockfon producten van steenwol ervoor dat de hoge geluidswaarden in de ruimtes worden geabsorbeerd. Sommige ruimtes in het Youseum hadden een extreme nagalm, die nu opgelost is met de akoestische producten van Rockfon. “Dat klopt ook echt”, valt Heusschen hem bij. “In de ‘Miami Room’ staat altijd hiphopmuziek aan. Zonder de akoestische wand- en plafondsystemen was de sfeer daar buitengewoon onaangenaam. Ook in sommige andere ruimtes was het echt niet te doen. We zijn dan ook enorm blij met deze akoestische oplossingen van Rockfon”, zegt Heusschen.
Zintuiglijke waarnemingen
De toegepaste kleuren in het Youseum zijn onderdeel van het vernieuwde Rockfon Color-all assortiment, dat gepresenteerd wordt onder de noemer ‘The Colours of Wellbeing’. Rockfon werkte hiervoor samen met internationale kleurenexperts, waaronder interieurontwerper Sara Garanty uit Stockholm, Zweden. Zij heeft veel onderzoek gedaan naar kleuren in architectuur. Garanty legt uit op welke manier kleuren het gedrag van mensen kunnen bepalen. “Kleur roept emotie op en speelt een significante rol in beslissingen en keuzes die mensen maken”, legt ze uit. “Kleurvoorkeuren bepalen wat mensen willen kopen, welke kleding ze willen dragen en hoe ze hun woning willen inrichten.” Bepaalde kleuren kunnen bijdragen aan een positieve verandering en een beter welzijn bij mensen. De kleur is het eerste wat je ziet als je een ruimte betreedt en je hebt er meteen een emotie bij: mooi of lelijk”, zegt ze. “Voor gerenommeerd architect Le Courbusier was het kleurontwerp voor zijn gebouwen minstens zo belangrijk als de plattegrond en vorm. Hij creëerde niet voor niets een kleurensysteem dat nog steeds uniek is.” Ook de Bauhaus beweging uit de jaren 30 kende beroemde coloristen als Josef Albers en Wassily Kandinsky. Garanty vindt dat tegenwoordig veel architecten vergeten zijn hoe belangrijk het aspect kleur is voor een gebouw- of interieurontwerp. “Een kleurplan moet al veel eerder in het ontwerpproces van een bouwproject worden meegenomen, omdat kleur in sterke mate de gemoedstoestand en productiviteit bepaalt van de mensen die in die ruimte werken of wonen. Zelfs onbewust”, geeft Garanty aan.
Antwan van Haaren van DGMR is adviseur op het gebied van akoestiek in gebouwen. Hij legt uit dat zuivere afstemming van alle zintuiglijke waarnemingen in een ruimte afhangt van het effect van licht, kleur en akoestiek. “Groen heeft een positief en stressverlagend effect. Een ruimte wordt comfortabel omdat er bijvoorbeeld planten staan of vanwege het uitzicht op groen.” Volgens een onderzoek van Environmental Research & Public Health (MDPI, 2009) hebben mismatches van zintuiglijke waarnemingen met potentieel onwenselijke effecten in een ruimte een slechte impact op de gezondheid en kwaliteit van leven. In kleine rechthoekige ruimtes met parallelle wanden en een bepaald volume zonder extra geluidsabsorptie, blijft het geluid lang ‘rondzingen’. “Een lange nagalmtijd in een ruimte kan voorkomen worden door toevoeging van geluidsabsorptie waardoor de geluidsenergie in de tijd afneemt. Bij een goede geluidsabsorberende afwerking in een ruimte zoals in Youseum, duurt het idealiter circa een seconde voordat het geluid is afgezwakt met 60 dB. Als je een nagalmtijd hebt van meerdere seconden, die ook nog wordt versterkt als de geluidsenergie uit de parallelle ruimtes elkaar weer ontmoet, kan dat hinderlijk of zelfs storend zijn. Dat geeft een gevoel van desoriëntatie.” Bij het ontwerpen van een gebouw is het een van de belangrijkste opgaven om het geluid in een ruimte te kunnen beheersen. “Akoestiek en kleur spelen in elke ruimte een cruciale rol, dat geldt evengoed voor kleinere ruimtes als in het Youseum, een bioscoop of in kantoortuinen”, aldus Van Haaren.
Lees hier meer over de effecten van kleur en akoestiek.
De prachtige akoestische plafond- en wandoplossingen van Rockfon® zorgen voor extra concentratie in klaslokalen, meer plezier in restaurants en dempen van alles, van machinegeluiden tot bruisende gesprekken. Toen we begonnen met de ontwikkeling van de meest effectieve akoestische oplossingen ter wereld, keken we allereerst naar onszelf: de mens. Kijk maar eens om je heen. De student die moeite heeft om de docent goed te horen. De zakenman die zich probeert te concentreren. Het koppel dat een intiem gesprek wil voeren tijdens een etentje. Met het oog op hun welzijn hebben we onze prachtige kleuren en stijlen ontwikkeld, waarmee ruimtes niet alleen mooi klinken maar ook stimulerend, kalmerend en inspirerend zijn. Het heeft onze visie verrijkt en onze bijdrage aan brandveiligheid, hygiëne en lichtreflectie vergroot, waardoor we plekken creëren waar mensen zich gezonder en gelukkiger voelen. Lees meer op onze website.
« Nieuws overzicht