"Vliegend tapijt" wijst reiziger de weg op vervoersknooppunt

Akoestische plafond- en wandbekleding van Hunter Douglas Architectural, in een speciaal ontwikkeld ontwerp, op station Rotterdam Alexander

Hunter Douglas Architectural ontwikkelde een speciaal ontworpen BXD-multipaneelsysteem als plafond- en wandsysteem, geïnstalleerd in het stationsgebouw en op het perron van het Station Rotterdam Alexander. De betrokken architecten gebruikten daarbij de kwaliteit van Hunter Douglas Architecturals akoestische systemen voor binnen- en buitenruimten én van hun technische dienstverlening, die op het gebied van innovatieve, architectonisch hoogwaardige plafond- en gevelsystemen wereldwijd toonaangevend is.


Vervoersknooppunt station Rotterdam Alexander, geopend in 1968, ligt aan de drukke spoorlijn tussen Utrecht en Rotterdam en vormt een belangrijk knooppunt voor lange- afstandsreizigers en forenzen. Het is vernoemd naar de toenmalige kroonprins, nu koning der Nederlanden: Willem Alexander. De renovatie- en verbouwingswerken namen twee jaar in beslag en werden in juni 2020 afgerond.


Structuur van het BXD-multipaneelsysteem

Het BXD-multipaneel plafondsysteem van Hunter Douglas Architectural is gemaakt van box-vormige panelen, leverbaar in 8 verschillende breedtes en dieptes. Dankzij een universele steunrail met meerdere panelen is het ook mogelijk om de panelen in verschillende hoogtes en breedtes te combineren. Voor station Rotterdam Alexander koos men vier verschillende paneelbreedtes (30, 80, 130 en 180 mm) en twee verschillende dieptes (B = box en BD = diepe box).
De bruine HD7306 kleur van de panelen werd speciaal voor dit project ontworpen door Hunter Douglas Architectural. Hij is warm bruin, niet te fel en te glanzend, en doet vaag denken aan de nationale kleur van Nederland, oranje.


Veiligheid en akoestiek - de belangrijkste eisen voor het gekozen plafondsysteem

De Nederlandse architecten van OPL Architecten dachten aan het begin van het project al aan het plafond van Hunter Douglas Architectural. Architect Patrick Lenssen legt uit: “We werkten eerder al samen met Hunter Douglas aan andere projecten. We wisten dat ze een hoogwaardig en uitgebreid assortiment hebben en dat ze veel tijd investeren in onderzoek en ontwikkeling van een project. Hun technische dienstverlening staat ook op een hoog peil. Het eerste belangrijke aandachtspunt bij het renovatiewerk betrof veiligheid. Vanwege de brandveiligheidseisen wilden we geen hout gebruiken voor de plafondconstructie. Hunter Douglas Architectural kwam met het idee van een metalen plafond.
Het BXD-multipaneelsysteem is van aluminium en voldoet aan de brandveiligheidseisen. Een tweede belangrijke eis voor het plafondsysteem betrof verlaging van het geluidsniveau. In een stationsgebouw is het geluidsniveau sowieso al hoog. Extra echo wil je niet.”

Voor de installatie koos de architect een samenstelling met BXD-multipanelen, dat werd getoetst door het Testcentrum voor Akoestiek: Peutz. Hans Weeland, Project Manager bij Hunter Douglas Architectural, legt uit: “Het voordeel van multipaneel plafonds is de afstand tussen de panelen. Daardoor kunnen we geluidsabsorberende vulling en voegen van 20 mm aanbrengen. Om het akoestisch vermogen te verbeteren, hebben de panelen een gelijmd geluidsabsorberend vlies. Het resultaat is een absorptiecapaciteit van ɑw = 0,75. Dat geeft een akoestisch aangenamere omgeving.” Voor makkelijke en onbeperkte toegang tot de ruimte achter het plafond, kunnen de panelen eenvoudig gedemonteerd worden.


Extra toepassing als wandbekleding en buitenplafond

Bijzonder detail in het stationsgebouw is de plaatsing van het BXD-multipaneelsysteem als wandbekleding. Resultaat van het gekozen ontwerp is een optisch perfecte uitstraling en een uniek driedimensionaal multipaneelsysteem. De verlichting in het plafond wijst de reiziger de weg, vooral in het donker. In de buitenruimte op het perron is er 400m² Luxalon Safety Loop Exterieur geplaatst.

Hans Weeland vertelt: “Bij een buitentoepassing van een plafond, waar je altijd te maken hebt met lastige weersomstandigheden zoals regen, sneeuw en wind, moet je op een station speciaal rekening houden met samengeperste lucht bij een binnenkomende trein. Een speciale oppervlaktebehandeling en het veiligheidssysteem ‘Beta Safety Loop Mount’ waarborgen de lange levensduur van het plafondsysteem in deze speciale omstandigheden.”
Nog steeds geldt een treinstation als een toegangspoort tot de stad en staat het garant voor toegang tot mobiliteit. Het architectonische ontwerp van een station is even belangrijk. Een stationsgebouw heeft in de eerste plaats functionele waarde. Als openbare instelling moet het makkelijk toegankelijk zijn en voldoen aan hygiënische en akoestische eisen. Van de andere kant: stationsdak en -plafond mogen ook best imposant zijn en karakteristieke kenmerken dragen. Patrick Lenssen vat samen: “Interessant aan de plafondconstructie is de verhouding tussen architectuur en functionaliteit. Hunter Douglas Architectural maakte voor ons een plafondsysteem dat aan alle akoestische en veiligheidseisen voldoet. Het mooiste vind ik dat allerlei vervoersmiddelen onder één dak samenkomen - als een vliegend tapijt dat door de lucht zweeft en voorbijgangers de juiste weg wijst.”

« Nieuws overzicht