Betonkunst in Scheveningse duinen | 22-oktober-2024 |
Het Noordelijke Havenhoofd in Scheveningen is recent herontwikkeld. Als onderdeel van deze herontwikkeling is aan de Strandweg een parkeergarage gerealiseerd waarvan de entreewanden zijn uitgevoerd in schoon beton. Opmerkelijk zijn de gekromde, oplopende en in het werk gestorte wanden die in twee betonkleuren zijn uitgevoerd. Het onderste deel van de wanden is bovendien voorzien van een cannelure. NOE-Bekistingtechniek en NOE-Betonvormgeving ontwikkelden een ingenieuze bekistingoplossing.
Om de parkeergarage te kunnen bouwen is eerst 130.000 kubieke meter duinzand afgegraven en afgevoerd. Dit duinzand zal weer deels worden teruggestort, waardoor de parkeergarage volledig aan het oog wordt onttrokken. Wat zichtbaar blijft, is de entree van de garage. De wanden volgen het verloop van het duin en krommen zich naar buiten toe open. Opmerkelijk is de uitvoering van de wanden in de kleuren antraciet en grijs en het gebruik van een strakke cannelure. Voor het aanbrengen van deze cannelure-structuur op het benedendeel van het beton, werd gebruik gemaakt van NOEplast-structuurmatten met een voor dit project nieuw gemaakt model.
Voor het storten van de gekromde entreewanden werd gebruik gemaakt van het NOEtop bekistingsysteem waarvan de voorzijde (zeezijde) werd voorzien van gekromde cassettes. Omdat tegen de achterzijde van de betonwand uiteindelijk weer duinzand komt te liggen, werd alleen de bovenste 20 cm van de achterzijde uitgevoerd als zichtbeton. De wanden lopen niet alleen gekromd maar worden naar de ingang toe ook steeds hoger, tot maximaal 4,50 meter. De oplopende vorm komt overeen met het verloop van het duin, zodat de ingang volledig opgaat in de duinpartij.
Na het aanbrengen van de wapening en het sluiten van de bekisting kon het beton worden gestort. Hierbij werd gebruik gemaakt van een speciaal betonmengsel dat al bij het storten een hoge stijfheid bereikte. “Dat was nodig om de schuin verlopende wand in één dag te kunnen storten. Het antracietkleurige beton werd in lagen van 50 cm gestort en direct verdicht. Het tempo waarmee wordt gestort is daarbij van groot belang voor het eindresultaat. Gaat het te rustig dan bestaat de kans op kleurverschil, gaat het te snel dan kunnen veel luchtbellen aan het oppervlak zichtbaar worden.
« Nieuws overzicht