Elektrische bedrijfswagens goedkoper, maar bouwbedrijven aarzelen nog | 23-december-2025 |

Veel bouwbedrijven zijn nog terughoudend met de overstap naar elektrische bedrijfswagens, ondanks het feit dat de totale kosten van elektrische bussen vaak lager zijn dan bij dieselvarianten en dat dit jaar de eerste zero-emissiezones zijn ingevoerd. Dit constateert leasemaatschappij Ayvens. “Financiële en praktische onzekerheid blijft een belangrijke reden om de overstap uit te stellen”, aldus Roy Driessen, Segment Director LCV (bedrijfswagens) bij Ayvens Nederland. Dit sluit aan op eerder onderzoek van Ayvens onder 400 ondernemers, waaruit blijkt dat 46% verduurzaming van stadslogistiek uitdagend vindt.
Sterke elektrificering in de bouw op komst
Op 1 januari 2025 zijn de eerste zero-emissiezones in Nederland ingevoerd. Vanaf 2027 worden Euro-5 bedrijfswagens in binnensteden geweerd, en vanaf 1 januari 2029 zijn dieselbusjes daar volledig verboden.
Voor bouwbedrijven die regelmatig in binnensteden werken, neemt de druk om te elektrificeren toe. “Grote bedrijven zoals Heijmans nemen het voortouw en zijn vaak al volledig elektrisch, mede doordat dit steeds vaker in aanbestedingen geëist wordt. Dat sijpelt door in de hele bouwketen. Zonder elektrische bus vis je steeds vaker achter het net”, legt Driessen uit.
Technische redenen remmen overstap
Toch stappen niet alle bouwbedrijven makkelijk over naar elektrische bussen, vooral vanwege technische redenen. “Veel elektrische bussen zijn niet sterk genoeg om een zware aanhanger, een shovel of een graver te vervoeren. Voor deze situaties bestaan tijdelijke ontheffingen tot 2029”, aldus Driessen. Ook worstelen bouwbedrijven met de praktische invulling van het overheidsprogramma Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB), waarmee de bouwsector schoner en emissievrij moet worden.
“Beperkt beschikbaar elektrisch materieel, infrastructurele uitdagingen en gebrek aan kennis zijn belemmerende factoren”, licht Driessen toe.
Financiële drempel groot obstakel
Daarnaast speelt het financiële aspect een rol, maar volgens Driessen is een overstap naar elektrisch geen financieel risico. “De maandelijkse kosten voor een elektrische bus kunnen tot wel 100 euro lager zijn bij lease in vergelijking tot een nieuwe dieselbus.” En voor ondernemers die een bus willen kopen: de aanschafprijzen van diesel- en elektrische busjes komen steeds dichter bij elkaar te liggen, onder meer doordat de BPM‑vrijstelling voor dieselbusjes is vervallen.
Elektrisch rijden als concurrentievoordeel
Voor bouwbedrijven die financieel krap zitten blijft uitstel voorlopig mogelijk, mede dankzij recent versoepelde regels voor ontheffing. “Maar bouwbedrijven die nu wél financiële ruimte hebben, raad ik aan om snel over te stappen. Je creëert direct concurrentievoordeel door je processen al in te richten op elektrisch vervoer”, concludeert Driessen.
Foto: Ayvens
« Nieuws overzicht